De Chinese Draak

Azië is in opkomst, al meer dan honderd jaar eigenlijk. Was het rond 1900 nog Japan dat de Westerse vooruitgang wilde evenaren, nu zijn het landen als India en Thailand die de economische lijsten domineren, met als koploper natuurlijk de Aziatische draak zelf, China, het land van de rijzende zon – letterlijk en figuurlijk dus. Chinese groeicijfers liggen al bijna 30 jaar rond de 10 procent. Profiteren van deze immense groei is de wens van duizenden Westerse ondernemers, maar aanhaken op de Chinese manier van zakendoen blijkt vaak ingewikkeld.

Kansen en Gevaren

Importeren uit China. Kernwoorden zijn: goedkoop en spotgoedkoop. Met de juiste contacten kan zo veel winst worden gemaakt. Het vinden van de juiste leverancier vormt echter een groot obstakel. De meeste ondernemers in China zijn de taal niet machtig en moeten daardoor terugvallen op de diensten van een tolk. Eerste les: zoek een drietalige (Engels, Mandarijn en Kantonees) vertolker. In tegenstelling tot wat veel mensen denken worden in China vooral twee talen gesproken, niet één. Les nummer twee: wees zuinig met je vertrouwen. De zakenwereld is hard, en leugens reiken vaak verder dan de waarheid. Een slimme ondernemer gebruikt betrouwbare contacten en eist een kwaliteitscontrole vóór een definitieve beslissing wordt genomen. Wie deze twee lessen in zijn achterhoofd houdt zal de Chinese draak misschien niet temmen, maar wel tevreden houden. Wil je meer weten over inkopen doen in China? Lees ons weblog.